woensdag 31 augustus 2011

De oogst is groot


                            Jannie zag eens pruimen hangen                    Click photo




Hallo allemaal.

Het heeft wat langer geduurd, maar we hebben allesbehalve stilgezeten.
De week met de (klein)kinderen was fantastisch.
Heel vol, vooral ook met geluid....:), en bezigheden die je niet meer zolang achter elkaar gewend bent.
Maar écht genieten!!
Ook vol met andere zaken die op dat moment totaal niet uitkwamen, maar onvermijdelijk waren.
In de nacht van zaterdag op zondag waaide in onze tuin één van de pruimenbomen om.
Hij stond al heel los en wankel en Meneer B. had al jaar op jaar geprobeerd te stutten,
maar de storm van deze nacht overleefde hij niet.....
en hij had nog nooit zoveel vrucht gedragen (dat hielp natuurlijk ook niet echt).

De beide bomen besloten ook juist in die week, het fruit te laten vallen en daar moesten we wat mee. Nou....dat hebben we geweten!

Manlief en oudste zoon Leon, hebben de pruimen geplukt, dat was bij de omgewaaide boom wat minder ingewikkeld maar jammer genoeg......
Het waren zo'n 8 emmers vol en uiteindelijk rond de 60 liter saus.
Op de maandag kwam 's middags mijn moeder Jannie (nietsvermoedend :) even langs, en zag mij met een rood hoofd in de keuken in de weer, en buiten in de tuin met emmers vol pruimen die ontpit moesten worden.
Ik wilde graag pruimensaus maken en dan zijn die pitten niet handig.

Zij besloot om me te helpen en heeft dag twee en drie onafgebroken dit vervelendste werkje van me overgenomen. Ik spoelde ondertussen steeds pruimen schoon en deed ze in schone emmers.
Na het ontpitten kookte ik dan een panvol (roeren, roeren, roeren....) maakte op smaak, pureerde en na afkoelen (wat een nacht duurde) schepte ik over in diepvriesbakjes.
Alles met elkaar zijn we er zo'n vier dagen zoet mee geweest. Pfffff....
Wat een werk, maar het was zó gezellig, en het resultaat was heerlijk en zag er prachtig uit.

Manlief en zoon hebben zich samen met mij ook veel over de kinderen ontfermd.
Ik geloof (en hoop) dat ze niet in aandacht tekort gekomen zijn :).
Geloof, hoop en......liefde, waar heb dat eerder gehoord..;).

Mama, lieve schat, je weet het.........héél, héél, héél erg bedankt!!
Zonder jou kon dit niet en had ik het écht niet gered!

Meneer B. heeft de derde en vierde dag overal om ons heen bakken met saus gebracht.
Ik hoop dat iedereen er van gesmuld heeft.
Zelf heb ik ontdekt dat het vooral op de pannenkoek erg lekker is.

Foto's zijn gemaakt en volgen.
Dat is weer even een probleempje. Er is iets aan de werkwijze op Blogger veranderd.....en we waren juist zo blij dat we het min of meer onder de knie hadden. Jac en Saceli zijn later in de week gekomen en we hebben nog tot dinsdagmiddag heerlijke dagen gehad.

Vorige week heb ik voorbereidingen gedaan voor twee volgende projecten.
Deurhangers en wanddecoraties.
Maar voordat ik daarmee verder kan, liggen er een paar andere zaken te wachten.
Daar kan ik niet teveel over vertellen omdat het cadeautjes zijn.

Morgen meer,

Liefs, Wilma.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...